Opšte

Šta je digitalna transformacija, primeri, iskustva

Mlinčići Jajce
Mlinčići Jajce

Tehnologija pokreće današnji svet i gura civilizaciju napred. Zahvaljujući njoj, neprestano se stvaraju nova, inovativna rešenja za optimizaciju procesa proizvodnje i pružanja usluga u svim privrednim sferama. Kreiraju se softveri i web sajtovi za određene grane industrije sa ciljem pojednostavljenja tokova poslovanja.

Jedan od ključnih činilaca u razvoju savremenog poslovanja je digitalizacija. To je skup metoda koje koriste nove računarske tehnike kako bi poboljšale ili optimizovale proces rada u firmama i kompanijama i učinile ga efikasnijim. Taj skup tehnika poznat je pod imenom digitalna transformacija.

Pravilna implementacija i strategija digitalne transformacije može pomoći vašem timu da se fokusira na pružanje nove vrednosti za svakog klijenta. Koristeći samo jedan program/aplikaciju možete učini više za vašeg klijenta (a time i za vaše poslovanje) nego kada preduzimate “pešačke” korake kako biste došli do istog rezultata.

Ipak, ukoliko želite da poboljšate vaš biznis ili neki njegov segment pomoću određenog softvera, morate da razmislite, pa i da testirate kako će taj alat uticati na vaš tim. U suprotnom, možete završiti sa previše alata koji bespotrebno odvlače pažnju zaposlenih sa procesa proizvodnje ili pružanja usluga. Zato smo i napisali ovaj tekst, sa ciljem da vam damo nešto više informacija o digitalnoj transformaciji i o tome kako je možete iskoristiti za unapređenje poslovanja. Pročitajte!

Šta je cilj digitalne transformacije?

Najjednostavnije rečeno, to je implementacija digitalnih tehnologija u poslovne procese kako bi se optimizovalo i unapredilo poslovanje. Poboljšanjem svog bizisa možete klijentima omogućiti i veću vrednost proizvoda i usluga koje nudite. To je važan koncept koji koriste menadžeri i lideri.

Treba znati da cilj digitalne transformacije nije samo nasumično dodavanje novih tehnologija u poslovni proces, već čitava jedna strategija koja će klijentima doneti dodatni kvalitet od onoga što im trenutno pružate. Cilj je poboljšanje, a ne održavanje trenutnog nivoa.

Tri ključna područja digitalne transformacije preduzeća

U časopisu MIT Sloan Management Review, koji objavljuje Univerzitet u Masačusetsu, ističu se tri ključne oblasti digitalne transformacije preduzeća:

  • Korisničko iskustvo kupaca – što podrazumeva rad na detaljnom razumevanju potrošača, korišćenje tehnologije za podsticanje rasta broja klijenata i stvaranje jačih kontakata sa svakim od njih.
  • Operativni procesi – što se odnosi na poboljšanje internih procesa korišćenjem digitalizacije i automatizacije, omogućavanje korišćenja digitalnih alata zaposlenima radi efikasnijeg obavljanja posla i prikupljanje podataka radi donošenja strateških poslovnih odluka.
  • Poslovni modeli – odnosi se na transformaciju poslovanja povećanjem fizičke ponude pomoću digitalnih alata, kao i na korišćenje tehnologije za pružanje kvalitetnijih usluga.

Digitalne transformacije u različitim industrijama

Nijedna industrija nije ostala imuna na eru digitalizacije. Kako bi pružile svojim klijentima što bolje korisničko iskustvo, bile konkurente i širile se, kompanije sve više ulažu u digitalnu transformaciju. Evo primera iz nekoliko industrija.

Ugostiteljstvo

Kako bi održali konkurentnost na tržištu, ugostitelji moraju da prate trendove i uvedu digitalne tehnologije u svoje poslovanje. Danas smo svedoci da u svim restoranima imate mogućnost elektronskog plaćanja računa.

Takođe, jeda od čestih pojava u restoranima, kafićima i barovima je aplikacija koje koristi osoblje i konobari. Ona im omogućava da brzo i lako preuzmu narudžbine od gostiju, a zatim ih proslede kuhinji ili baru. Na taj način se ubrzava proces narudžbine i smanjuje mogućnost greške pri prenošenju iste osoblju koje priprema hranu i piće. Osim toga, ovakve aplikacije se lako mogu integrisati sa softverom za naplatu, što u velikoj meri olakšava proces plaćanja. Putem aplikacija ili sajtova gosti restorana takođe mogu rezervisati svoja mesta.

U nekim objektima možete videti i da je meni odštampan na papiru u obliku QR koda, pa kada posetilac restorana želi da pogleda ponudu jednostavno očita kod na svom pametnom telefonu i prikaže mu se meni. Ovakav, digitalni meni ima dve sjajne prednosti. Osim što će mušterija dobiti bolje korisničko iskustvo i restoran će moći da menja sadržaj menija kao i cene bez štampanja novog.

Zdravstvo

Prema sajtu Statista.com, očekuje se da tržište digitalnog zdravstva poraste na preko 500 milijardi dolara do 2025. godine. Neke od najznačajnijih promena kada su u pitanju softveri i aplikacije odnose se na zakazivanje pregleda i smanjenje vremena čekanja pacijenata. To znači da privatne poliklinike koje imaju svoju aplikaciju mogu omogućiti pacijentima da sami izaberu termin pregleda bez prethodnog dolaska na fizičku adresu klinike. Osim udobnosti korisnika usluge, ovo će za posledicu imati i niže administrativne troškove poliklinike.

Kada su u pitanju apoteke, one već odavno imaju svoje internet prezentacije za prodaju lekove i preparata koji se mogu kupiti bez recepta lekara. Ovi sajtovi su uglavnom rađeni kao specijalizovana CMS (Content Management System) rešenja. To znači da je administratoru odnosno vlasniku stranice omogućeno da bez poznavanja tehnologije izrade sajtova sam uređuje njegov sadržaj. Tako apoteke same mogu ubacivati slike novih preparata, tekstualni opis i način primene leka ili menjati cene. Za krajnjeg korisnika to je daleko bolja opcija, ali je izrada sajtova ove vrste zbog svoje složenosti nešto skuplja.

Bankarstvo

Digitalna transformacija je promenila i način na koji banke posluju. Bankarski sektor je uvek bio brzo-evoluirajući u smislu pružanja novih i unapređenih usluga. Jedna od ključnih promena koju je donela digitalna transformacija jeste ubrzanje platnog prometa i novčanih transakcija. Online bankarstvo, mobilne aplikacije i digitalne menjačnice su omogućile razmenu i transakciju novca u bilo kom delu sveta. Takođe, pomoću digitalnih platformi jednostavno je pratiti stanje na računu i plaćati mesečne obaveze, ali i kupovati proizvode jednostavnim postavljanjem telefona prema čitaču koda.

Proizvodnja

Jedna od ključnih promena koju je donela digitalna transformacija je upotreba softvera za upravljanje proizvodnjjom. Ti softveri omogućavaju precizno praćenje celokupnog procesa u realnom vremenu. Na taj način se lakše upravlja magacinima, planira proizvodnja i skraćuje vreme izrade nekog proizvoda. SAP je neprikosnoven primer.

Digitalna transformacija takođe omogućava da kroz softver, aplikaciju ili preko CMS sajta klijenti lakše komuniciraju sa proizvođačem. Sve to dovodi do veće produktivnosti, ali i određene fleksibilnosti i mogućnosti da se industrije brže prilagode uslovima i potrebama tržišta.

Trgovina

Digitalna transformacija omogućava bolje upravljanje odnosno praćenje celog procesa prodaje u realnom vremenu. Osim što pomaže u praćenju prodajnih aktivnosti, smanjuje vreme potrebno za traženje informacija, vodi magacin i daje obaveštenja i upozorenja o robi koja nedostaje i čije su zalihe na izmaku.

CMS sajtovi takođe omogućavaju da prodavac sam, bez pomoći programera postavi sve relevantne informacije o proizvodu na svoju internet prodavnicu. To će klijentima omogućiti bolju informisanost i podići korisničko iskustvo na jedan viši nivo. Štaviše, na sajtovima ali i aplikacijama za pametne telefone, mogu sa ostavljati recenzije i komentari, što je odlično za analizu rada firme.

Telekomunikacije

Mobilni operateri bez enterprise rešenja ne bi mogli ni da zamisle poslovanje (SingleView, BSCS i td.). Za broj i gamu usluga koje telekom operateri nude verujemo da čak i njihovi najbolji stručnjaci za prodaju i marketing nisu u trenutku svesni… Tako da se ovde radi i o sekundarnoj i tercijalnoj optimizaciji digitalizalnih sistema, koja prevazilazi osnovni okvir.

Primeri digitalne transformacije velikih kompanija

Digitalna transformacija može da se realizuje u jednom ili više pravaca. To su digitalizacija korisničkog iskustva, otvaranje novih tržišnih mogućnosti, omogućavanje inovacija i povećanje operativne efikasnosti. Primeri uspeha digitalne transformacije u poslovanju su brojni. Evo nekih.

#1 Domino`s – lanac picerija

Poznati lanac picerija Domino`s počeo je sa radom 60-tih godina prošlog veka. Danas se pretvorio u gotovo potpuno digitalno preduzeće koje je u 2021. godini 91% prodaje ostvarilo putem digitalnih kanala.

Pre desetak godina, tačnije 2011. izvršni direktor je postavio zadatak IT sektoru da omogući vlasnicima pametnih telefona da za 17 sekundi naruče picu. Tada je rođena Dominova aplikacija koja je promenila ugostiteljsku industriju. Isporuka pica je danas postala još lakša jer su električni bicikli i autonomna vozila transformisali posao koji je u 2022. godini doneo Dominu prihod od 4,54 milijarde dolara.

#2 Nike – lider na polju sportske opreme

Nike je jedan od najpoznatijih svetskih sportskih brendova, ali je čak i on morao da prođe kroz proces digitalne transformacije kako bi ostao konkurentan na tržištu. Ljudi u njihovom menadžerskom timu su shvatali da je važno automatizovati kompaniju u digitalnoj eri, promenili su način razmišljanja, transformisali lanac snabdevanja i brend kompanije.

Kompanija se fokusirala na alate koji omogućavaju moćnu analitiku podataka, ažurirala je svoju e-strategiju, osmislila moćne digitalne marketinške kampanje i na kraju povećala svoju direktnu prodaju kupcima. Povrh svega, 2018. godine napravljeni su novi pilot projekti optimizovanih online prodavnica, koji danas funkcionišu perfektno.

#3 IKEA – etalon za agresivnu digitalnu transformaciju

IKEA-ina digitalna transformacija je oduvek bila agresivna, u stalnom nastojanju da maksimalno iskoristi nove tehnologije i kanale za angažovanje kupaca i povećanje prodaje. Uveden je omnikanalni pristup (konvencionalni i digitalni kanali) koji bi korisnicima omogućio lakši prelazak sa jednog marketinško-prodajnog kanala na drugi.

Odluka IKEA-e da prestane sa štampanjem kataloga omogućila je ulaganje u druge marketinške oblasti, pre svega digitalne. U svrhu digitalne transformacije kupcima je omogućena aplikacija pomoću koje mogu virtuelno u 3D da kreiraju svoju sobu, izbrišu postojeći i dodaju nov nameštaj. Projekat koji je IKEA-u učinio jedinstvenom na tržištu u tom trenutku.

#4 Privatna klinika u Nišu u kojoj smo mi učestovali u procesu digitalizacije

Implementirana je namenski razvijena aplikacija za zakazivanje pacijenata. Evidencija pregleda se vodi digitalno preko CRM sistema. Prezentacija klinike je urađena preko CMS rešenja za tri jezika sa implementiranom on page optimizacijom.  Ukoliko vas zanimiaju naša iskustva na polju digitalne trensformacije malih i srednjih preduzeća pozovite nas na telefon 0641277044.

Pet koraka do digitalne transformacije

Digitalna transformacija nije tako jednostavan proces. Zato je važno da od samog početka imate strateški pristup.

#1 Razmislite zašto vam je potrebna digitalna transformacija

Ključna stvar je da razumete zašto želite da uradite digitalnu transformaciju vašeg poslovanja. Važno je da shvatite da ne postoje dve iste firme i da svaka ima neke svoje specifičnosti. Zato je važno da razmislite o osnovnim razlozima unapređenja vašeg biznisa. Da li je to poboljšanje korisničkog iskustva, povećanje efikasnosti procesa ili upravljanje podacima?

#2 Revizija vaše firme

Kako biste znali u kom pravcu treba da se razvijate morate biti svesni gde ste trenutno. Razmotrite koji sve procesi i sistemi sada postoje u vašem poslovanju i koliko zaista efikasno funkcionišu. Ako već koristite digitalne alate i tehnologije, razmislite – da li su vam zaista od pomoći? Ispitajte kako funkcioniše vaša organizacija. Što detaljnije budete uradili reviziju to ćete lakše razumeti u kom pravcu treba da se razvijate.

#3 Pronađite slabe strane vašeg poslovanjaa

Razlog zašto biste trebali da krenete u digitalnu transformaciju je pre svega u tome što postoje neefikasni procesi u vašem poslovanju ili jednostavno mogućnosti koje do sada niste iskoristili. Da li ste ikada ozbiljno analizirali podatke o tome šta, koliko i kako vaši klijenti kupuju? Da li postoji način koji niste koristili a koji će vam pomoći da angažujete nove i zadržite postojeće kupce? Da li ste razmotrili detaljno kako klijenti ocenjuju korisničko iskustvo na vašem sajtu, aplikaciji ili u poslovnim prostorijama? Kada budete otkrili slabe strane vašeg poslovanja, odnosno mesta koja možete unaprediti, razmotrite svoje mogućnosti i krenite u kreiranje strategije.

#4 Kreirajte strategiju digitalne transformacije

Kada imate na papiru motive, sposobnosti i nedostatke vašeg poslovanja, vreme je da kreirate strategiju digitalne transformacije, koja će unaprediti vaše poslovanje. Ona bi trebalo da deluje kao mapa koju treba da pratite, a koja će biti povezana sa ključnim pokazateljima učinka (KPI – Key Performance Indicators) i postojećim planom finansiranja.

#5 Ostavite prostor za novu reviziju

Vaša strategija digitalne transformacije treba da bude prilagodljiva uslovima i zahtevima tržišta. Digitalni i korisnički sistemi se stalno menjaju, tako da bi bilo dobro da budete što je moguće više fleksibilni, naravno ako eksterni i interni faktori to dozvoljavaju.

Prednosti digitalne transformacije

Digitalna transformacija nipošto nije samo puko implementiranje novih tehnologija u poslovanje. Ona vam može pomoći da poboljšate vaš biznis, organizaciju rada, procese proizvodnje, da vašim cenjenim klijentima i kupcima pružite bolji kvalitet usluga i unapređeno korisničko iskustvo.

#1 Bićete konkurentni na tržištu

Ako vaši konkurenti već koriste nove tehnologije u svom poslovanju, biće teško zadržati korak sa njima, posebno ako i dalje koristite zastareli sistem. Digitalna transformacija može pomoći vašem timu da se brže prilagodi promenama tržišta koje su sve češće i veće.

#2 Podstiče inovacije

Kada jednom pređete sa starog modela poslovanja na novi i efikasniji, to može otvoriti put za brojna unapređenja u vašem poslovanju. To bi značilo nove pristupe, nove mogućnosti, nove proizvode i usluge koje možete da prodajete vašim klijentima. Odličan primer takvih inovacija je Netflix. Kada je prvi put pokrenut nudio je uslugu iznajmljivanja filmova putem e-pošte. To im je dalo prednost u odnosu na konkurencijju jer je štedelo put do prodavnice. Uz pomoć moderne tehnologije i digitalne transformacije Netflix je odlučio da promeni svoj poslovni model i danas je jedna od najvećih servisa za digitalni striming.

#3 Pruža bolje korisničko iskustvo

Digitalna transformacija je bila ključni deo pronalaska mnogih modernih tehnologija koje postoje danas. Na primer, veštačka inteligencija, IoT, mašinsko učenje, virtuelna realnost i blockchain – ne bi postojali da nije bilo digitalne transformacije. Ogromna prednost digitalnog doba je u tome što sve ide u pravcu poboljšanja korisničkog iskustva. Spotify na primer, koristi analitiku podataka da bi razumeo šta su prethodno korisnici slušali, kako bi im kasnije ponudio nove predloge pesama iz istog i sličnog muzičkog žanra. Na taj način Spotify jača odnos sa svojim korisnicima.

#4 Povećava produktivnost i efikasnost

Uvođenje ili modernizacija tehnologije u vašem poslovanju će povećati produktivnost i efikasnost u vašem kolektivu. Automatizacijom ubrzavate procese. Više zadataka koje ste morali ručno da uradite sada ćete uz pomoć digitalne tehnologije uraditi odjednom i to za daleko kraće vreme.

#5 Pruža dobru osnovu za dalji razvoj poslovanja

Često ćete videti da čak i početnici u nekom poslu koriste nove tehnologije u svom poslovanju. To je zato što digitalne tehnologije olakšavaju i pojednostavljuju poslovanje, ali i zato što mogu stvoriti dobru osnovu za dalju nadogradnju posla kojim se bavite. Mnogo je lakše implementirati nove tehnologije kada vaša firma već koristi neke prethodne digitalne alate.

Imajte na umu da je strategiji digitalne transformacije ponekad potrebno vreme kako bi se dobili pozitivni rezultati. Sa druge strane, nekim zaposlenima prelazak u “digitalni svet” može biti prilično velik izazov. U svakom slučaju, kako bi bila uspešnaa, digitalna transformacija zahteva podršku svih učesnika u procesu proizvodnje odnosno pružanja usluga, od rukovodioca do zaposlenog na najjednostavnijim  poslovima.

Međutim, ona je danas puka potreba, a ne stvar prestiža, i ukoliko digitalno ne transformišete vaše preduzeće teško da ćete moći da držite korak sa konkurencijom.

Milan Todorović

Milan Todorović

Milan Todorović je diplomirani inženjer elektronike, SEO stručnjak sa iskustvom od skoro 15 godina. Vlasnik je specijalizovane SEO agencije SeoExpert.rs. Aktivan na Instagramu @seoexpert.rs. Uvek spreman za kvalitetnu SEO diskusiju!

Komentariši

Klikni ovde da bi ostavio trag

Instagramični SEO

Pratite nas: