Dugo sam na internetu, pokrenuo mnogo web sajtova, blogova, portala, internet prodavnica… Radio sa mnogo programera, marketara, pisaca, grafičkih i web dizajnera, kreativaca svih profila… sve ovo mi daje za pravo da ponekad koristim epitet naj u opisu osoba koje to zaslužuju. U ovom intervjuu, želim da vam predstavim Slavoljuba Ćirkovića Ćiru, bez dileme najboljeg logo i grafičkog dizajnera sa kojim sam radio, a hvala Bogu i dalje radim.
Ćira – kako ga žargonski oslovljavamo ima tako specifičan talenat, šarm, vrhunsku kreativnost i pronicljivost da kad pošalje tri verzije za logo ili neko drugo grafičko rešenje, klijenti toliko zapadnu u dileme i trileme da često puta naprave pravu malu stručnu izložbu koja nam uzme mnogo više vremena od planiranog dok završimo posao. Zato mu često napomenem „Šalji, molim te, samo jedno rešenje„!
A da se uverite u ono što sam naveo u uvodu, evo intervjua sa 16 pitanja, odgovora i puno primera, kao i specifične nagradne igre na kraju teksta za one koji istraju do kraja.
Krećemo!
#1 Ćiro, možeš li najpre da se predstaviš?
Ja sam Slavoljub Ćirković, grafički i web dizajner iz Sokobanje. Ovim poslom se bavim preko 10 godina i trudim se da se stalno usavršavam i napredujem. Pratim aktuelne trendove u grafičkom i web dizajnu i polako dižem svoj nivo znanja i veština na jedan viši nivo. Imam svoj portfolio sajt (www.scart-design.com) na kome kačim svoje najbolje radove, sajt nosi ime SCART-design, sto je skracenica od Slavoljub Cirkovic ART design.
#2 Šta se konkretno desilo da postaneš grafički dizajner?
Ja sam ekonomista, radio sam par godina u struci, u specijalnoj bolnici „Sokobanja“, kao planer-statističar i na poslovima elektronskog fakturisanja. Ali sam onda shvatio da je dizajn ono što sam celog života želeo. U vreme kada sam upisivao srednju školu, bila je kriza, nisu postojali uslovi da upišem Umetničku školu, iako sam lepo crtao i voleo to i silom prilika sam upisao ekonomiju. Posle 8 godina izučavanja ekonomije, zavoleo sam je, statistiku prosto obožavam, računovodstvo isto… Ali dizajn je nešto što nije toliko statično kao ekonomija, a i plaćenije je zanimanje. Imao sam neko osnovno znanje fotošopa, krenuo sam da učim preko tutorijala, knjiga, da bih danas već iza sebe ostavio ozbiljne reference. Trenutno radim dizajn za naše najveće domaće, ali i svetske firme i brendove.
#3 Kako bi opisao svoj pristup dizajnu i koje discipline grafičkog dizajna postoje po tebi?
Kvalitetan dizajn mora da ima ispunjene preduslove i ja se trudim da oni svi budu zadovoljeni. Upoznavanje sa suštinom i filozofijom poslovanja klijenata, uz potpuno razumevanje njihovih ambicija i želja koje bi želeli da ostvare tim mojim dizajnom, predstavlja prvi i osnovni korak u dizajnu, bilo grafičkom, bilo web dizajnu.
Grafički dizajn je umetnost i profesija odabira i aranžiranja vizuelnih elemenata kao što su tipografija, fotografija, ilustracija, simboli i boje s ciljem prenošenja neke poruke određenoj publici. Ponekad se za grafički dizajn koristi kovanica „vizuelna komunikacija“, kojom se želi istaći njegova funkcija davanja forme i oblika informacijama. Zadatak grafičkog dizajnera je kombinovanje vizuelnih i verbalnih elemenata u jednu organizovanu i efikasnu celinu.
#4 Koja discilina grafičkog dizajna ti je omiljena i kako je usavršavaš sa godinama?
Ja sam svestran dizajner, dobro poznajem, radim i kombinujem dizajn u dosta programa (Illustrator, Photoshop, InDesign, Corel, After Effect, Sony Vegas, Video Scribe…), radim bukvalno sve što ste ikada čuli vezano za dizajn, od abstraktnih i minimalističkih logoa, crtanih na grafičkoj tabli, 3d karaktera do dizajna knjiga, bilborda, flajera, poster, fejsbuk i instagram postova… Ne postoji nešto što mi je omiljeno, volim sve da radim i to usavršavam tako što pratim trendove, čitam tekstove i tutorijale te trudim se da svoje znanje uvek podignem za stepenicu više.
#5 Koji ti je najomiljeniji logo koji si napravio?
Pa ne bih mogao da izdvojim nijedan posebno, svaki je poseban na svoj način. Ono što jedino mogu da kažem je da kad napravim klijentu logo, odradim prezentaciju na različitim materijalima, obično dobijem odgovor od klinjeta da prosto ne može da skloni pogled sa njega koliko mu se dopada, e to je cilj i to je ono što daje posebnu draž dizajniranju, a to je zadovoljan klijent.
Težim minimalizmu, jer većina ljudi voli da ima logo kao sto je Nike, Puma… koji su prepoznatljivi i gde i bez natpisa znate o čemu se radi.

Ali isto tako volim i kad dobijem zadatak da odradim kompleksan logo, sa mnogo detalja

#6 Možeš li objasniti neki proces kreiranja logoa?
Evo recimo da uzmemo primer kreiranja logoa za farmu krava Rattle u Škotskoj, čovek pošalje sliku kako mu farma izgleda, sliku krave, želi moderan bedž logo, kao krajnji rezultat dobije ovo.

Ili recimo kad sam kreirao logo za našu poznatu blogerku Maju Petrović koja se bavi kulinarstvom, poznatiju kao Vitki Gurman, prelistao sam njen profil na fejsu, primetio da ima dobre noge i da je svesna toga, nacrtao vitke noge, dodao kuvarsku kapicu i oduševio je.

U ovom poslu bitna je ideja, a ideje uglavnom tražimo u razgovoru sa klijentom, šta želi, šta voli, kakva su mu interesovanja…
U video obliku to izgleda ovako,
Klijentu ponudim nekad četiri, pa i pet rešenja za logo, on odabere onaj koji mu se najviše dopada i onda radimo na njemu dok ne dođemo do onoga što je budi najjaču emocionalnu rezonancu za njega.
#7 Baviš se i web dizajnom?
Radio sam dizajn za 3 zvezdina sajta (ženski košarkaški klub, rukometni klub i sportsko društvo), na taj način sam još jednom spojio posao i zadovoljstvo.
Takođe radio sam dosta sajtova i logoa za naše i strane poznate glumce, blogere, fitness instruktore… Skoro sam završio dizajn sajta za Coca Mariani, jedno od najpoznatijih brendova vina na svetu. Tako da mogu da se pohvalim veoma dobrim referencama.
#8 Dizajn ambalaže za firme (kutije, flaše, čaše) – kakva su ti tu iskustva?
Da, kao što sam rekao radim gotovo sve što ste čuli u svetu dizajna. Dizajniranje ambalaže (flaša, kutija, čaša), nalepnica, etiketa, kesa mi je specijalnost. Uglavnom klijent traži kompletan dizajn, prvo se radi logo, onda se od tog logoa pravi etiketa ili nalepnica, ili šta god da mu treba. Kad napravim etiketu, zalepim je na flašu i takvu prezentaciju prikažem klijentu da bi stekao što bolji uvid kako bi finalni proizvod izgledao.

#9 Gde pratiš aktuelne trendove dizajna i koliko oni utiču na tebe?
Aktuelne trendove pratim na poznatim sajtovima koji su specijalizovani za to, na ekspertskim grupama na fejsu, tutorijalima kolega na youtube… ali i u direktnom kontaktu sa klijentima (kao dizajner u agenciji za promo usluge „Kampanja“ i izdavačkoj kući „Finesa“).
#10 Šte te je poslednje fasciniralo i kako rešavaš prezacićenje od posla (gde nalaziš motivaciju)?
Takođe volim da radim logoe kada klijent želi da na logou stoji njegov lik, pošalje mi svoju sliku, ja nacrtam na grafičkoj tabli i napravim logo od nje.
Nešto slično ovome:

Što se tiče prezasićenja od posla ili motivacije, to bar do sada nisam imao, ovo je veoma dinamičan posao, nikada ne radite istu stvar i svaki novi dizajn je novi izazov.
#11 Da li inspiracija presuši i kako u takvim situacijama?
Kad dobijem zadatak šta da uradim, već imam ideju u glavi šta ću da napravim. Inspiracija mi ne manjka, kažem kad stvorim sliku o klijentu, njegovim željama… već znam šta hoće i uglavnom bude zadovoljan onim što odradim. Inspiraciju trazim ne u logoima na netu, nego u slikama.
#12 Možeš li opisati trenutak kad se pojavi ideja za dizajn?
Hajde da navedemo jedan primer, to je recimo dizajn logoa za Marka Perkinsa, klijenta koji se bavi konsaltingom (to je jedan od 36 konkursa na 99designu na kome sam pobedio), čovek želi logo koji će u sebi imati njegovo ime i prezime, znači treba iskombinovati slova M I P.
Kombinacija slova kod kreiranja logoa mi je jača strana, kad dobijem posao, sednem, nacrtam na papiru sve moguce kombinacije i onda to prenesem na računar. To sam uradio u slučaju Marka Perkinsa, i pobedio. Evo konačnog rešenja.
Ili još jedan rad koji je pobedio na 99designu je logo za PETSO (digitalna solucija za bolji život sa kućnim ljubimcima), tu je većina kolega dizajnera koristila slovo P kao objekat za dizajn logoa, dok sam ja na svakom slovu reči PETSO umetnuo neku životinju i pobedio bez finalnog kruga.
Sve je stvar u onome što vam se stvori u glavi kad pročitate Brief (instrukcije) za posao.
#13 Dosta nagrada si osvojio do sada?
Da, prilično, samo na 99designu sam pobedio na 36 konkursa (u poslednje vreme ne radim tamo jer ne stizem), plus na ostalim platformama. Takodje nekoliko puta sam bio u finalu svetskih prestižnih konkursa za razne logoe, dizajne flaša, nalepnica… Dva puta je Turistička organizacija Sokobanje dobila nagradu za najbolji reklamni materijal u Srbiji, za koji sam ja radio dizajn (flajeri, brošure, bilbordi, štandovi…).
#14 Neka posebna životna uverenja?
Naravno, samo jedna reč UPORNOST. Ako ste uporni, uvek ćete imati rezultata.
#15 Savet za mlade dizajnere?
Da ponovim, samo uporno i nikad ne odustajte. Ne možete odmah imati puno klijenata, puno para… bitno je da naprave svoj portfolio i da ga dopunjuju kvalitetnim radovima. Moj savet je da se oprobaju na poznatim svetskim platformama za dizajn, kao što je recimo 99design, tu stiču potrebno iskustvo, nauče šta može da se koristi i šta sme, a šta ne sme.
Uvek me mogu kontaktirati na office@scart-design.com.
#16 Hoćemo li nagradnu igru za najkreativniji komentar?
Naravno, ovako, najkreativniji komentar dobija logo i dizajn vizit kartice na poklon.
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Visitor Rating: 5 Stars
Sve je ovo lepo, nego nešto razmišljam a propos kako je nastao logotip za Vitki gurman… znači, meni bi napravio logotip s dekolteom?
Meni onaj sa štiklom je jako upečatljiv, al Ćira je taj koji zna 🙂
Ne dopada mi se više. Ne znam ni odakle mi ideja da bude takav. Ne želim da me u poslu određuje to što sam žensko.
U tome je svrha dizajnera…da prodre u interesovanja klijenta i uradi ono sto ce ga fascinirati…Sam je napisao „video sam da je fascinirana svojim nogama“ jer ih istice, tako da bi ih verovatno istaklai u logou (razmisljanmje dizajnera u procesu stvaranja)…Nekako bi verovatno prokljuvio da vi ne biste voleli da vas „u poslu odredjuje to sto ste zensko“ pa bi gadjao u neku tacku koja bi vam se svidela…eto tako 🙂
OD celog teksta samo ste to primetili?!
“Dizajn je plan za uređenje elemenata na način koji najbolje odgovara određenoj svrsi”, rekao je Charles Eames, a logotip koji bi Ćira kreirao za mene, značilo bi prije svega otkriće jedne tajne koju niko ne zna :), a zatim kreiranje nečega o čemu će se tek čuti, što je jednostavno i što izaziva osmjeh na licu, toplinu i ljubav prema okruženju i mjestu u kojem živimo.
Ćiro svaka čast! Znao sam da si odličan, ali ovo je za svako divljenje!
Visitor Rating: 5 Stars
Ћира краљ. И добре мајице дизајнира.
Fascinantan intervju! Sa uzivanjem sam svako slovo procitala do kraja 😊
Svaka cast dizajneru za radove!
Visitor Rating: 5 Stars
Sa Ćirom smo kratko većali, pogledali smo komentare i na socijalnim mrežama i nedvosmisleno smo odlučili da je Sonjita 🙂 pobedila 🙂
Srećno Sonja, a kad logo bude usvojen, editovaću završnicu članka i postavićemo kako je sve ispalo!
Visitor Rating: 5 Stars